Bo Tarenskeen

Bo Tarenskeen (1981) is toneelspeler, schrijver, regisseur en medeoprichter van Theater Na de Dam. Hij studeerde taalfilosofie en politieke wetenschappen in Amsterdam, Potsdam en Berlijn en volgde dankzij een beurs van de VandenEnde Foundation de Regieopleiding aan het RITS in Brussel. Voor zijn afstudeervoorstelling 1000 Zalen won hij in 2009 de Ton Lutz prijs. Hij schreef en regisseerde bij o.a. Productiehuis Frascati, Bellevue Lunchtheater, De Brakke Grond en De Werf in Brugge. Voor ICK Amsterdam schreef hij de tekst van Addio alla Fine die tijdens het Holland Festival 2012 in première ging. Samen met neurowetenschapper Damiaan Denys maakte hij in 2013 de voorstelling Wat is Angst? In 2014 won hij het TheaterTekstTalent Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor zijn toneelstuk over Nederlands-Indië. Met zijn solo Ons vertrouwen is nergens op gebaseerd werd hij datzelfde jaar genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakerprijs. In 2015 maakte hij zijn eerste avondvullende muziektheatervoorstelling, EICHMANN, die door elke operarecensent werd neergesabeld. Voor Nasrdin Dchar en Spinvis schreef hij de voorstelling Voor ik vergeet, die op 4 mei 2016 eenmalig werd opgevoerd in Koninklijk Theater Carré, in het kader van Theater Na de Dam. In 2017 schreef hij samen met romancier Joost de Vries de monoloog KISSINGER. Deze voorstelling is datzelfde jaar nog verfilmd door Hugo Naber (premièredatum volgt). Begin 2018 schreef en speelde hij zijn solo HEIDEGGER, in en tegen de achtergrond van het werk van fotograaf en kunstenaar Roosmarijn Pallandt. In het najaar van 2018 regisseert Tarenskeen De Indië Monologen, vanaf 8 oktober in het hele land te zien.

In de wereld:

Interview met NRC Handelsblad over ’t Schip (2012): “Als alles goed is, is niets iets waard

3 mei 2017 was Tarenskeen de hoofdgast bij Nooit Meer Slapen van de VPRO op Radio 1. Hier sprak hij over theater, Theater Na de Dam en KISSINGER.

Interview met De Volkskrant over HEIDEGGER (2018)Die schok die nog altijd natrilt, wilde ik vatten in een voorstelling

 

De pers over Addio alla Fine (2012): 

“Theater en dans overrompelend in balans” ★★★★★ – Marcelle Schots, Theaterkrant

De pers over Ons vertrouwen is nergens op gebaseerd (2014): 

“Tarenskeen speelt een prachtig spel met spel en werkelijkheid. Ik vond het fantastisch.” – Loek Zonneveld, Clash der Recensenten

De pers over EICHMANN (2015):

“Pretentieus gekunstelde lariekoek” ★ – Roeland Hazendonk, Het Parool

De pers over KISSINGER (2017):

“Poëtisch en met toegewijde ernst … Een vernuftig opgebouwde zelfbeschuldiging van een diplomaat” ★★★ – Ron Rijghard, NRC Handelsblad

De pers over HEIDEGGER (2018):

Een hoogst persoonlijke montage van doorleefde en belichaamde ideeën ★★★★★ – Fransien van der Putt, Theaterkrant

Prachtig solotheater over Heideggers kwaad” ★★★★ – Kester Freriks, NRC Handelsblad

Fotografie ontmoet theater … Indrukwekkend” (geen sterren toegekend) – Merel Bem, De Volkskrant

 

Foto Michiel Cotterink 2016